mandag 12. desember 2011

Tanta Lucia…..

Neida, det er ikke skrivefeil;o)  Min vesle niese på 4 år gledet så inderlig til å komme på besøk hos tante og bake julekaker, at hun regelrett gikk rundt og sang….. nemlig; Tanta Lucia!! Den var jo så søt at jeg adopterte den med en gang;o))  Hva hadde vel adventstiden vært om man ikke tok seg tid til stoppe opp litt med de ivrige små og kjenne på juleforventningen deres?! Det er det som utvilsomt gir meg aller mest juleglede……..

 

 

 

 

Men vi fikk da bakt litt innimellom sangen. Ikke akkurat Lussekatter, men ungene sine yndlinger; pepperkaker og hvite kakemenn;o)))  Synes de hvite kakemennene blir veldig gode med denne oppskriften av Ingrid Espelid Hovig  (savner henne på lille julaften, jeg;o))):

Hvite kakemenn og koner:

100 gram smør ( nei, jeg har ikke kjøpt til 900 kr. pakken på nettet – bruker margarin istedet;o))))

3 1/2 dl sukker

1 1/2 ts hornsalt

10-12 dl hvetemel

2 1/2 dl melk

Blande alt det tørre. Smelt smøret/margarinen og ha den sammen med melk opp i det tørre. Jeg bruker kjøkkenmaskin til å elte det raskt sammen – enkelt og greit. La deigen hvile i kjøleskap 1-2 timer. Kjvele ut til 3-4 mm tykk leiv og stikk ut kaker. Stekes midt i ovnen på bakepapirkledd plate – 200 grader i 7-10 min. Avkjøl på rist. Dekorere om du vil – her går de unna før vi kommer så langt!

 

 

IMG_8399 til blogg

 

 

De jobbet skikkelig ivrig alle sammen  – både gutter og jenter – mens juelsangene satt løst ( med og uten orginal tekst) ;o))

 

IMG_6612 til blogg

 

 

 

Noen pakker er blitt klare til forsendelse. Smågavene har fått juleservietter som pakkepapir – funker det også;o))

 

 

 

IMG_6620

 

 

 

 

 

IMG_6652 til blogg

 

 

 

Litt etter litt kommer julepynten frem, men enda holder jeg igjen med det som riktig gir meg stemning.  Noen klementiner i en skål er også “julete”;o)

 

 

 

IMG_6629

 

 

 

Er så glad i disse gamle krukkene i porselen. De ble kjøpt sist sommer på en gårds-antikk på Løten.

 

 

 

IMG_7066

 

 

 

Jeg har alltid så mye jeg har lyst å gjøre, men når man ender opp med å lage mesteparten av julegavene selv, blir det ikke tid til alt annet i tillegg;o)) Har man lyst å gi feks en nabo en liten julehilsen, kan et papperkakehjerte med bilde på gjøre susen. Strør man også glitter på før melisen stivner, blir det jo riktig så søtt!

 

 

 

 

til blo

Pepperkakehjerte i den blå timen;o)

 

 

Kanskje du regelrett kan klistre på bilde av den du vil glede……… eller barna, barnebarn…..hva vet jeg.

 

 

 

IMG_7095 til blogg

 

 

 

Det jeg derimot vet med sikkerhet , er at jeg ønsker deg en aldeles strålende Lucia-dag!!! Kose deg masse og husk å ta vare på desemberdagene –de forsvinner så fort.

 

 

 

Varm klem fra Tanta Lucia ;o)))

13 kommentarer:

  1. Så koselig,og hvite pepperkakemenn var jo flott.Nydelig du har dekorert kakene.Sønnen og jeg bakte litt i går kveld...blir jo så inspirert av alle som baker i blogglandia.Han bakte kokkosmakroner med smeltet sjokolade over.Og jeg laget pikekyss,veldig enkle oppskrifter:)
    ha en kos dag
    klemklem

    SvarSlett
  2. Så underbart vackert!!!!
    Helt magiska bilder!
    ha en fin Lussedag!
    klem Kathrine

    SvarSlett
  3. Darling Solveig I've just discover you and I love your style. I'm a new follower now!
    Hugs from Italy
    Silvia

    SvarSlett
  4. Hei kjære Solveig!
    Nå springer dagene fort avsted, og jeg ser at det er blitt en stund siden sist jeg tittet innom deg! Så mange herlige og inspirerende innlegg du har laget - jeg lar meg stadig imponere over alt det flotte du lager, og nok en gang kan jeg forlate bloggen din boblende av inspirasjon :)

    Nyt adventsdagene videre!

    Goklem fra Hildegunn

    SvarSlett
  5. Vilka kakor så underbart dekorerade, du är otrolig du :) så många vackra bilder att njuta utav, ha en fin lucia dag, kram

    SvarSlett
  6. Tanta Lucia - den likte jeg. Og kreative er dere jo også ser jeg :)

    SvarSlett
  7. Hahaa...så hej på dig Tanta Lucia!!!!
    Du visar så otroligt mycket fina saker igen! Det där korset på paketet ditt, det ser härligt ut! Har du gjort det själv?

    Kraamar!
    -Pia-

    SvarSlett
  8. Hihi så herlig, ikke alltid lett å holde styr på alle ordene. Fine kakemenn, og vakre bilder du viser.
    Ønsker deg fine førjulsdager videre,
    Klem T

    SvarSlett
  9. Koselige bilder solveig...og tante lucia...:o)
    Hvite kakemenn må vi alltid ha..har en oppskrift med surmelk...de liker vi :o)

    ønsker deg fine førjulsdager!

    SvarSlett
  10. He he så søt hun er :-)

    Ha ei riktig god helg - klem Siv

    SvarSlett
  11. Så er den fjerde adventshelgen her alt, og jeg titter innom for å ønske deg en riktig god helg! Julen ligger og lurer rett rundt hjørnet nå, og jeg håper du nyter dagene og koser deg med den hyggelige førjulstiden!

    Ha en fin helg!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  12. Hei Solveig!
    Det er en sann fryd å titte innom bloggen din!
    Her er det masse flotte bilder, og herlig inspirasjon, jeg koser meg her:)
    Ønsker deg en flott fjerde søndag i advent,kos deg masse!

    Varm klem til deg!

    SvarSlett