fredag 4. november 2011

Desemberpost med ny vri;o)))

Selv om jeg er et julemenneske av rang, bruker jeg ikke “å ta julen frem” før 1. desember. Men skal en lage noe til jul må en ofte begynne litt tidligere, og jeg koser meg virkelig med julehobbyene mine! Jeg deler senhøsten og julen inn i tre perioder;

Juleforventningen er tiden fra oktober til desember når det mørkner om kvelden, en tenner lys og drar frem bl. a julebladene for å samle inspirasjon til julegaver ,pynt og julepost. En riktig deilig tid – kanskje den beste fordi en kan føle seg litt som et barn igjen og glede seg før julestresset ikke har startet for alvor;o))

 

 

Julegleden  starter for meg i starten av desember, da adventskallenderene begynner på TV (jada, ho mor gleder seg ofte mer enn barna;o)))) og forberedelsene er i gang med julebakst og gaver. En herlig tid som får den mørkeste måneden til å glitre;o)

Så, når lillejulaften melder sin ankomst, senker Juleroen seg i hjemmet vårt. Juleroen inneholder både glede og forventning, men også en ro til å sette seg ned i et stille hjørne og kjenne på selve julestemningen;o))))

IMG_6332 til blogg

 

Nå er jeg altså midt i Juleforventningen , og har startet produksjonen av årets julepost. Hvert år når julekortene er klare til å sendes, finner jeg ikke konvolutter som passer, så i år dekorerer jeg kort og brev i en og samme operasjon! Her er mine julekortbrev;o)))

IMG_6268 til blogg

 

 

 

 

IMG_6230

 

 

Inni kan man variere med et koselig juledikt, eller man kan skrive et lengre julebrev med bilder fra året som er gått – noe de i familien som bor langt borte ofte er glad for;o)

 

IMG_6531 til blogg

 

 

Untitled 2

 

 

Man kan selvsagt dekorere julebrevene alt etter kreativitet og påfunn, men jeg tenker å holde en enkel linje med lakksegl og noen strofer fra mine yndlings-julesanger som pynt;o)

 

 

IMG_6339 til blogg

 

 

 

 

IMG_6276

 

 

 

IMG_6422til blogg

 

 

 

 

IMG_6506 til blogg

Når brevet er ferdig og alt puttet på plass inni konvolutten, blir den lukket med et lakksegl og satt to splittbinders i sidene. Noen linjer midt på med navn og adresse og julebrevet er klart til å sendes. Selv om jeg til vanlig bruker mye mail og meldinger, synes jeg det er kos å holde på tradisjonene med en hilsen i posten – med stempel og det hele;o)))

 

 

IMG_6508r

Som noen av dere har merket, er det dukket opp et nytt lite fjes her i bloggen;o)) Nitro ( navngitt av yngstemann :o) trengte et hjem og flyttet inn hos oss for litt over en uke siden. Han er 5 måneder gammel, er ganske så selskapssyk, og ligger mer enn gjerne ved siden av meg i stolen når desemberposten skal “ i trykken”;o)))

Ha en flott Juleforventnings-tid!!;o)))

Klem fra Solveig

IMG_6385 blogg

A variant of Desember post;o)

Though I wait until the beinning of Desember until I start decorating my Christmas home, I always start early planning my Christmas post. I really love this time of year! It’s dark in the evenings, but I often find comfort in dreaming of all the things I want to make for Christmas;o))

Like many other blogfriends I like to make cards myself. The problem is always finding an envelope thats fits the homemade card! This year I’ve found the solution;o) I dekorate a Christmas envelope as a crad in one operation. I love the simple style – therefore I only decorate on the outside by using a Christmas stamp, pictures, some old pages from a book and wax seal. The letter inside is also decorated with wax seal and some words from my favorite Christmas songs. Off course I’ll put on some pictures from the past year before sending it to family members ;o))

Our new family member, the cat Nitro, is a very social creature. He is very happy lying in my chair looking at the Christmas post production;o))

Wish you all some creative days!

Hugs Solveig

23 kommentarer:

  1. Veldig fine julebrev du har laget,
    og en veldig søt pus!
    God helg,
    klem Fredrikke

    SvarSlett
  2. Flotte julebrev du har laget...mye arbeid
    En flott helg ønskes deg

    klem

    SvarSlett
  3. Fine julebrev du lager, og en søt katt du har fått deg :) Her blir det lite brevskriving før jul, også ellers i året - har en hånd som ikke duger til håndskriving lenger ;) Og så er julen høysesong på jobben - så det blir nok bare noen enkle kort her hos meg! Men det er koselig å se hva du finner på :)

    Ha en riktig god helg! Klem

    SvarSlett
  4. Sitter her og kikker innom blogger før Idol begynner,.,

    Måtte jo kikke innom deg,,, nydelige kort Solveig.. for en lykke å hente posten og oppdage et slikt fint julekort... jeg er så enig med deg at jule kortene ønsker jeg å skrive for hånd også..

    Ønsker deg en herlig helg

    klemmer Kerstin

    SvarSlett
  5. Hvilket flott innlegg Solveig!
    Alt du gjør, gjør du du så utsøkt og vakkert:)
    Herlig innspriasjon og de skjønneste bilder!
    Ei spennende tid vi har nå, med forventning og juleforberedelser.
    Er i full gang med juleproduksjonen selv, det snekres og hekles, og jeg koser meg med det.
    Gøy å se resultatet nå en er ferdig:)

    Ønsker deg ei fin helg, kos deg og nyt dagene!

    SvarSlett
  6. For en vakker inndeling - jeg er også i juleforventningstiden nå - koselig å la seg inspirere og lage litt smått...
    FOR et vakkert julebrev - ja du er altså så flink - helt nydeig - HELT NYDELIG!
    Også lille vakre pusen - kost Nitro får bo hos dere - må være lykkelig han :)
    Må du ha en finfin november!!
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  7. Syns du har ei fin inndeling på tiden før jul :-) Nydelige julekortbrev :-D Jeg lager og sender kort jeg, og så blir jeg bittelitt skuffa hvert år fordi jeg får så få tilbake....men jeg kommer nok ikke til å slutte for det ;-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  8. Sukk:) Om jeg kunne finne tid til dette....MASSE fine kort du lager, må være en drøm å få julekort fra deg:)

    Kos deg videre med forberedelser til jul:)
    Klem fra Katharina

    SvarSlett
  9. Så herlige, flotte og utrolig bedårende julebrev. Hadde blitt helt henrykt om jeg hadde fått et slikt et i posten til jul jeg:)) Skriver julekort til jul...tviholder på den tradisjonen. Det hører med til førjulspusleriene synes jeg:)

    Ønsker deg en finfin kveld videre, og en riktig flott helg:)
    Klem Marianne

    SvarSlett
  10. Nydelige julebrev! Hadde jeg fått noe så flott hadde jeg brukt det til dekorasjon og aldri kastet det♥ Ingenting er bedre enn de små ting som man har brukt mye tid og omtanke bak.

    SvarSlett
  11. Så gudomliga saker du gjort!!! Tycker om de fina texterna (brev)! Jag minns, att du i fjol hade 4 vackra små dikter till adventsljusen och jag undrar om du kunde visa/skicka mig dem. De var så rörande vackra!

    Ha en fortsatt trevlig Allhelgona helg!

    Klem!
    -Pia-

    SvarSlett
  12. Hei Solveig :)
    Høres herlig ut å dele høsten inn på denne
    måten som du gjør :) Jeg prøver også å få
    til dette, men det blir som regel litt
    stress i desember uansett - men i år! - da
    skal jeg ta det med ro :)) NYDELIGE julekort
    du har laget her og en kjempefin tradisjon ღ
    Jeg prøver også å skrive noen brev, syns det
    er så koselig ღ Vakre bilder du også tar ღ
    Kos deg videre og ha en fantastisk flott helg
    Klem fra Mette

    SvarSlett
  13. Så vakre de er! Den som får et slikt kort i postkassa til jul må føle seg veldig spesiell og verdsatt :) Kos deg videre med juleforventningene! Her i huset er det kun minstemann som har forventninger så langt, og ønskelista er allerede klar ;-)

    SvarSlett
  14. Nydelige kort du har laget Solveig!!
    Det må jo være så fint å få noe slikt i posten :o)
    Tenker du koser deg med å lage til også!
    I fjor var jeg flink å sende julekort....og håper jeg er det i år også :o)

    Ha en fin søndag :o)

    SvarSlett
  15. Utrolig vakre julebrev, heldige er de som får slike!!
    Klem♥

    SvarSlett
  16. Hej min vän!

    Underbart fina kort och ett härligt inlägg och också en jättesöt kisse!

    Kram Annie

    SvarSlett
  17. Nå kom jeg i julestemning :) for noen nydelige julebrev du lager. Tenk å mota noe slikt i posten du :) vakre stemningsfulle bilder som alltid. Ha det fint. Klem Merethe

    SvarSlett
  18. Vilken söt liten katt du har, Nitro var ett fint namn. Och så fina julkort du gör med tillhörande kuvert, lyckliga dom som får ett sånt fint. Vi skickar julkort också.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  19. Så otroligt vacker du gör Solveig! Jag jular inte heller till det innan första advent, men den är tidig i år. Idag var jag och tittade hos en bekant vars matsal jag tänkt fotografera årets juldukning i, så just nu är jag full av inspiration. Önskar dig och familjen en skön helg och kväll!
    Kram Pia

    SvarSlett
  20. Dear Solveig,

    Nitro is really sweet!!♥

    And I LOVE your post, it is full of simple, beautiful Christmas feeling and I got many ideas, too! So thank you!:)

    I`ll start decoration our home in the start of December, too:) Step by step:) I think, that simple and not too much decoration is the best:) But Christmas feeling is already on my blog:)
    So if you want, you could join my little giwe away on my blog:)

    With Christmas feelings,
    Marge

    SvarSlett
  21. Hei kjære Solveig!

    Så utrolig vakre kortene var! SÅ flink du er!!!!
    Ønsker deg en fortsatt fin uke!

    MAIAklemmer

    SvarSlett
  22. Tenk å få et slikt julebrev i posten!!! Ingen julegave kan måle seg med noe så vakkert!!

    Hilsen Tante Sofies Hus
    2870 Dokka

    SvarSlett