mandag 14. februar 2011

Skatoll, “loppesaker”…….og en liten forvandling:o)

 

Som nevn før er jeg en liten smule impulsiv av meg….. Det kan min mann skrive under på da hans kone en mandags ettermiddag proklamerte at hun skulle male om det gamle skatollet. Ikke lett å være mann når man setter seg ned for å se Dagsrevyen og oppdager at gangen er blitt hvit når han så reiser seg igjen;o)))  Skatollet, eller sekretæren om du vil, var altså fortsatt brun, men det var kun midlertidig…. Det var jo bare til å irritere engasjementet på å male et flott møbel for så å sette det på plass mot den samme kjedelige veggen igjen, ikke sant?;o)

_MG_0914 til blogg

 

 

 

Dette møbelet betyr noe helt spesielt for meg, ettersom det var det første jeg noen gang har ropt inn på auksjon;o) Men har man bestemt seg så har man det, og med nervene på høykant (for visst var det mer spennende enn jeg hadde trodd!) og en liten tanke til min lille bil som slett ikke rommet et skatoll i bagasjerommet, hang jeg på så lenge at jeg vant “budrunden”;o)))))))) Hadde jo bestemt meg for maxpris på forhånd, og det holdt jeg akkurat;o)

Vet egentlig ikke om det er så gammelt akkurat ( noen som vet? ), men jeg synes det var spesielt med det buede lokket. Hadde nok beholdt det i brunt hvis det var uten det tykke laget med lakk som skallet og skapte en plastaktig overflate. Liker bedre de litt røffe, matte tremøblene med naturlig slitasje, om dere skjønner hva jeg mener…….

 

_MG_1053 til blogg

 

Speilet hadde jeg først tenkt å male hvitt, men så fant jeg ut at en liten utfordring var på sin plass. Fargen blandet jeg selv, akkurat som veggfargen; litt veggmaling i hvitt og en annen lys nyanse, og noen dæsjer hobbymaling i sort, okergult og rødt……helt til man finner fargen man vil ha;o))) Den er gråere i virkeligheten enn her med lampelys og det hele….

 

_MG_1016 til blogg

 

Den høye lysestaken i tinn og glass er et bruktfunn som jeg er veldig fornøyd med. Kjøpte den for kr. 20,- .Den hadde løsnet i sammenføyningene, men litt lim gjorde susen og den ble god som “ny”.

 

 

_MG_0940 til blogg

 

 

 

_MG_0959

 

Egentlig er denne typen møbel litt geniale, med bordplaten som kan trekkes ut eller gjemmes alt ettersom. Jeg elsker slike praktiske , smarte detaljer;o)

 

_MG_0983 til blogg

 

Bordlampen er fra Ellos. Falt for den nostalgiske stilen og litt røffe utseende;o)

 

_MG_0998 til blogg

 

Knottene er orginale. Malte litt av dekoren, men lot selve knotten bevares som den var.

Jammen har farger mye å si, eller hva?

 

Før

 

IMG_0438

 

Etter

 

_MG_0968 til blogg

 

 

Sekretæren/skatollet kommer nok til å bli flyttet på etterhvert, men foreløbig gir den ekstra plass til oppbevaring i gangen. En gammel stol fra Gjenbruk får også være med.

Så var det bare å male trappehullet og gangen i første etasje…… Hjelpe meg – hva har jeg begitt med ut på nå, da!? Men kjekt å få pusset opp litt, det er det!!!

Med en del maling i emning (samt bygging av garderobeskap), blir det litt mindre på bloggefronten……men jeg henger med og kommer sterkere tilbake med blider og det hele;o)))

Klem fra Solveig

I’ve always been a little bit impulsive and I’m sure my husbond agrees. One afternoon I told him I wanted to paint the old dresser, but when he came to chec the wole hall had turned white! Well, you can’t redecorate a lovely furniture and place it into the old “dreary “ wall, can you?;o)) Now I’m glad I started the process. The old dresser (which I got on an auction) looks far better now then before – mostly because the original varnish was partly off ……

It’s amazing how colors make the difference, or what?

Now I have to paint the rest of the walls;o) See you!

Hugs Solveig

36 kommentarer:

  1. Hold da helt op hvor ser det bare godt ud ja SMUKT. er også ret vild med lampen må lige på og se om der evt skulle være en til mig. Som altid dejlig at komme forbi din blog.Kram Else

    SvarSlett
  2. Det ble stor forandring ja,
    helt klart mye finere hvitt.
    Lekker den fargen du blandet til
    speilet. Skatoll er både flotte
    og praktiske,dette er sikkert fra
    40-50 tallet,ikke at jeg er noen
    ekspert men har sett et lignende
    og det var fra den tiden. Masse
    lekkert å se på her hos deg.
    Klem fra Mette.

    SvarSlett
  3. Fy flate, det ble lekkert!
    Jeg har et skatoll også, praktisk møbel; ditt ver flott med det buede lokket.
    Utrolig hva farger gjør.
    Neste uke skal jeg være på hytta alene, da blir det maling!!
    Kos deg og takk for herlig inspirasjon!
    klem fra meg;)

    SvarSlett
  4. Her har du gjort en stor jobb! Det ble mye lettere til sinns... nydelige detaljer har det og jeg er enig med deg i at det er herlig med det lokket. Gratulerer : )

    SvarSlett
  5. Fantastisk fint!
    Min mamma har ett precis samme fra sin far, kanskje det blir mitt en gang..Håper det!
    Du, den vesken som hang på stolen, jeg leter og leter...Hadde en for mange år siden, og vill så gjerne finne en igen.Ble så glad da jeg så din! En dag finner jeg nok en!
    Ha en fin dag i morgen!

    Klem Irene

    SvarSlett
  6. Ai AI AI så storlekkert. At det går an å forandre inntrykket av en gang med litt maling. Tenker du er fornøyd ja. Og skatthollet ble nydelig. Det er nok ikke så gammelt. Vil tippe rundt 50tallet, men det spiller ingen kasserolle. Lekkert.
    Ha en toppers uke med dine prosjekter.
    Følger deg med spenning videre.
    Klem fra
    Randi

    SvarSlett
  7. Vilken förändring!
    Otroligt fint tycker jag som alltid blir lika inspirerad av dina projekt!
    Klem fra Allis

    SvarSlett
  8. Ble kjempe fin:0).
    Ha en riktig god natt.
    Klem Alfa

    SvarSlett
  9. Ble fint ja!
    Hele gangen din er jo blitt lys og lekker!!
    Me like
    Klem

    SvarSlett
  10. God morgen.
    Utrulig flott forandring. Dette ble kjempefint, Solveig. Så mye lysere og lettere og med den brune stolen som ein fin kontrast. Flott!!
    Ha ein fin dag. Klem.

    SvarSlett
  11. Det ble kjempefint solveig,og den lysestaken din var og nydelig:)Ja det males og males her og..
    ha en fin tirsdag..
    klemklem

    SvarSlett
  12. Utrolig forvandling:) Du har vært superflink. Flott med den brune stolen til og alle detaljene som vesken med bamsen i:)Ønsker meg også et slikt skatoll, men er vanskelig å finne slike møbler nå, hvis man ikke har all verdens tid til å tråle brukthandlere eller auksjoner..... Ha en fin dag, klem fra mona.z

    SvarSlett
  13. Først og fremst: For et nydelig skatoll! Både med "klaffen" åpen og igjen, så praktisk! Og for en forvandling av hele gangen, den ser så utrolig mye lysere og større ut nå. Lampen fra Ellos var rålekker!
    Klem fra Bekka

    SvarSlett
  14. Dette var virkelig STOR forandring! Man skulle ikke tro det var samme rom, og samme møbel. Lekkert! Du har fått det kjempefint!

    SvarSlett
  15. Herregud så lekkert det ble!!! Rett og slett nydelig!!! Fantastisk jobb!

    SvarSlett
  16. OJ OJ OJ Vilken skillnad!!!!
    Helt otroligt!!!!
    Underbara bilder!
    Kram kathrine

    SvarSlett
  17. Snakk om make-over! Skatollet ble jo fullstendig forandret, og rommet likeså - lyst og lekkert til tusen :-) Kos deg med de kommende prosjektene.

    SvarSlett
  18. Gjenbruk er gøy...og dette resultatet ble jo virkelig supert da. Flotte ting du dekorerer med også...og lampen; me like;o)
    Ønsker deg en fin uke videre
    Klem fra meg

    SvarSlett
  19. Hei på deg ! Du så flott det vart. Ser du fører samme krigen mot "furua" som meg. Mangler enno ein del dører som skal bli kvite, og kjøkkentaket (strever med helsa, bl.a. vonde skuldre så alt til si tid...). Skatollet vart også veldig fint. Du er ein av dei som INSPIRERER meg STORT når det gjeld å setja saman ny og gamal pynt.Etter mi meining har du fantastisk teft når du presenterer "pynten" din på bloggen. Tusen takk for kommentarer og for at DU blogger !!

    SvarSlett
  20. Hei.Kjempe nydelig ble det.Så mye fint vakkert.Kjempe fine lamper.Du har det så fint nydelig.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  21. For en forvandling!
    Kjenner meg igjen i det du skriver, her får mannen nesten ikke sukk for seg før det ene etter det andre får en makeover ;)
    Du er så flink til å sette ting sammen på en fantastisk måte, og jeg nyter de vakre bildene dine!
    Ha en fin dag videre!
    Klem T

    SvarSlett
  22. Så fin den ble - gjorde seg mye bedre i hvit :-) Jeg har også et gammelt skatoll som jeg ikke liker lakken på - spørs om ikke det går samme veien som ditt ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  23. Det du tar i blir alltid vakkert - kjære deg for en stemning du skper!
    Du er noe for deg selv Solveig - du er virkelig en som skiller seg ut - og det på å være særdeles dyktig!! Du er en ener til å sette sammen ting - og for en genistrek å la den knotten bli umalt, mens du sveivet over det under - for en effekt!! Og en dæsj av ditt og en dæsj av datt, vel tror ikke alle hadde vært like heldige med resultetet om du skjønner... DU har talent for dette, jeg må alltid snurre opp haken og lukke munnene etter et besøk hos deg - du imponerer!!
    Ønsker deg en vidunderlig uke og igjen tusen takk for alt det vakre du deler!! - og for de varme og gode kommentarene dine - jeg liker deg, ja det gjør jeg virkelig!!
    Stor varm klem fra Lokki :0)))))

    SvarSlett
  24. Utruleg fint det blei! For ein forandring,kjempefine ting du hadde sett sammen der også,kjempetøff lampe! Nydeleg alt blei:)

    SvarSlett
  25. Dette ble jo bare utrolig flott, og jeg skjønner godt hva du mener med tykk lakk kontra slitt tre. Rart hvordan maling endrer både møbler og rom til det nesten ugjenkjennelige, men... så har vel stylinga litt og si også da, og der er du superekspert! Falt veldig for Ellos-lampa di også, og må innrømme at jeg har vært inne på sidene og snust. Kanskje blir det fine lamper i flere hjem etterhvert ;-)

    SvarSlett
  26. Litt av en forandring. Du er en driftig dame! Skatollet ble kjempefint.

    Ha en god uke! Klem

    SvarSlett
  27. Seier som Sylke: Kjempefint!!! :-)
    Og dyktig!! ;-)
    spennande sjå meir forvandling..

    Klem

    SvarSlett
  28. Herlig Solveig... ja ikke greit å være mann alltid..hihi... vi finner på noe til enhver tid..''men jammen ble dette fint du.. likte også skatollet ditt veldig godt
    ..
    Skjønner godt det betyr mye for deg...og veldig spesielt..
    Du er effektiv og kreativ..

    Nyt uken min venn..

    klemmer =))

    SvarSlett
  29. Hei! Så fin en blogg du har, jeg komm akkurat over den. Og jeg kommer snart tilbake.

    SvarSlett
  30. Så kjempefint hos deg!!
    Nydelig pyntet....og så flott som det ble hvitmalt!
    Helt utrolig så furu drar til seg lys!
    Lekkert....og du er så flink Solveig :)

    SvarSlett
  31. Vad jag undrade..vad är skatollet....vad det så det hette men så fick jag min förklaring...sekretär..:) och fin det blev den..här har jag oxå lite planer ska målas en del till växthuset/glashuset jag beställt men jag börjar att tänka mera i svart faktiskt, ska måla ett bord i svart till detta hus

    Som vanligt så vackra bilder du bjuder på..ha en skön helg, kram från VIOLA

    SvarSlett
  32. Flott forandring!! Ler litt av ditt maletempo, og mannen din som ikke helt henger med...:-)
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  33. prøver igjen... vil ikke funke på legge inn kommentar...
    nydleig skatoll, heldig som fikk tilslag på det!så utrolig flott alt ble som malt, så rolig og fint... vi har en trappegang igjen, den skal males snaaart...
    nydelige bilder ellers også, stemningfult og vakkert, som alltid...
    klem-magny

    SvarSlett
  34. Heisann:)
    Så lekkert det ble, og skatollet ble råbra:) Nå er jeg overbevist - mitt skatoll skal herved skifte farge:)
    Synes bloggen din er kjempeherlig og legger meg til som følger. Gleder meg til å følge deg videre:)

    Ønsker deg en flott helg:)
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
  35. Herlighet for en forandring !!! Hva gjør du med flatene før du maler de, slik som skatollet og speilet feks ?
    Nydelig blogg du har :D

    SvarSlett
  36. takk for hyggelige ord på bloggen min :) det ble en storveis forandring på skatollet og det er så fint å se hva man kan få til med noen strøk maling. takk for at du deler med oss andre blogg lesere :)

    lag den en god weekend :)

    SvarSlett