onsdag 9. desember 2009

Engler og lun adventstemning i mitt gamle hus

 I en natt så klar og kald, av en ung og tapper mor, i en krybbe i en stall fødtes håpet til vår jord. Så umerkelig så stille, byens gater helt forlatt. Ingen opptog for den lille, lyset kom en vinternatt 

Gjeterne satt rundt sin grue, skremtes opp av lys og lyd. Himmelen sto i veldig lue, engler sang om fred med fryd. Ikke frykt, vær ikke redde, Gud har kommet til vår jord, nå i natt var det det skjedde, gå til barnet og hans mor

_MG_8615 Til blogg

I det stille til de små, bringer Jesus håp om fred. Og han kommer da som nå, fra himlen til oss ned. Julenatt med lys og glede, minner oss om Gud som kom. Evig er han her tilstede, nå står grav og krybbe tom.

Bjørn Eidsvåg

_MG_8723 til blogg

I en natt….. en av de sangene som virkelig gir meg høytidsstemning og juleglede. Vet ikke om sangen egentlig er en julesang, men budskapet og stemningen den bringer med seg skaper jul i mitt gamle hus.

IMG_8571 

Derfor måtte en strofe av den også få være med på et av mine egenproduserte julebilder :o)  Har du ikke hørt sangen? Du finner den her / a nice Christmas song;

Youtube - I en natt

I En Natt - Bjørn Eidsvåg

 

_MG_9328

 

Adventstjerna henger på sin faste plass bak florlette gardiner på kjøkkenet……

 

_MG_9413

Julekuler fraVilla Collection møter gammelt trevirke……Når kvelden faller på drar yngsteman frem sjakkbrettet og ber så fint om vi ikke skal spille :o)) Han slår sin mor lett sjakk matt. Klarer ikke å følge “strategen” lenger :o))

 _MG_9400 _MG_9419

Riktig så gamle tømmervegger fra 1800-tallet er røffe og ru. Rart å tenke på at mennesker fra en svunnen tid uten bil, strøm og TV, har tråkket mellom disse veggene – levd sitt daglige liv. Hva tenkte de på når det stundet mot jul? Kanskje julebaksten gikk for seg ved gruva i det gamle eldhuset på gården…..

Den lille søte lampen er kjøpt på den herlige butikken Annas rom ved Kristiansand :o)

_MG_9425

Blinkende glasskrystaller mot gamle tømmervegger skaper også stemning.

 Klem fra Solveig

 

 

_MG_8729 til blogg

Angels and advent in my old house.

When I made my last Christmas picture, I wantet to use some words from a lovely song that bring the right Christmas feeling to my heart. You’ll find it on the Youtube-link – it’s written by an Norwegian artist called Bjørn Eidsvåg;o)

My old house is from the early 1800 and was a part of a little farm in the old days. It’s just  made for Christmas with the old wood walls and nostalgic history:o) I wonder how the people lived here 200 years ago…..How do you think they prepared for the holydays? What were their doings at this time of year? :o)

I find it hard to believe  they were so stressed as we are before Christmas . You see; this old house brings a spesial kind of quietness when I go from room to room lightening candles, listening to the sound from the old fireplace:o))))

Hugs Solveig

27 kommentarer:

  1. Nydelige bilder Solveig :o)

    Ha en fin førjulstid

    SvarSlett
  2. Så flotte bilder! Så fint, lunt og koselig du har det hos deg.
    Ha en fortsatt fin kveld

    SvarSlett
  3. Koselig og fine bilder du viser.....
    Nå er det et lommeur på vei i posten til meg og...har hatt lyst på leeeenge....gleeeder meg:)
    ha en fin torsdag
    klemmer

    SvarSlett
  4. Det er alltid så mye fint å se inne hos deg, Solveig. Utrolig flotte bilder! Jeg har helt forelsket meg i englebildet ditt. Virkelig nydelig! Fineste bilde jeg har sett på lenge. Du er utrolig dyktig!

    Klem Barbro

    SvarSlett
  5. Like herlig som vanlig. Den lille lampen er helt nydelig!

    Nå må jeg virkelig sove...*trøtt*
    Emma

    SvarSlett
  6. Den teksten er helt himmelsk, satt til nydelig musikk! - og ditt bilde forsterker skjønnheten ytterligere!
    Enda et prosjekt i boks*)

    Og du, den adventstjerna har jeg akkurat lik!!
    Og så liker jeg dynamikken mellom det trauste og rustikke, og det sarte og skjøre!
    Å fotografere er du også helt rå på!
    Fullklaff igjen Solveig *)
    Ha en god natt og en herlig morgendag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. åååå jeg blir så misunnelig på deg ;)))

    Du lager så utroooolig mye flott !! sukk :)

    SvarSlett
  8. Kjære Solveig!
    Grøssende vakkert...tar meg helt.
    klem

    SvarSlett
  9. Det bildet ditt falt jeg virkelig for. Det hadde vært noe å ha på hylla sammen med tingene til englegutten min. Gud, så nydelig!

    SvarSlett
  10. For ett nydelig engle bilde du har laget til deg selv, ordentlig flink er du...
    Klems..

    SvarSlett
  11. Javisst, nydelige bilder og jeg liker så godt den blandingen av rustikk, delikat her inne ;)

    Fint bilde i den ramma!!! Me like;)

    Ha en flott dag;)

    SvarSlett
  12. For et fantastisk flott bilde du har laget!!! Ønsker deg en fin dag :)

    SvarSlett
  13. For en god julestemning med nydelige bilder og flott tekst:)
    Ha en herlig dag!
    klem linda:)

    SvarSlett
  14. Så vakkert, Solveig! Både tekst og bilder... Bildet ditt er nydelig og ramma er helt spesiell - du er skikkelig flink!
    Ja, det er fint å tenke på alle de forskjellige menneskene som har forberedt jul i ditt og i mitt gamle hus...
    Klem Marit :o)

    SvarSlett
  15. Vakre stemningsfulle bilder hos deg...passet fint sammen med sangen til Bjørn Eidsvåg.

    SvarSlett
  16. Heisann Solveig:-)
    Hjeelp så flink du er!!
    Nydelig hjem du har - og så flink som du er:-)
    PS! NÅ legger jeg deg til på blogg-rollen min!
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  17. såå nydelige bilder....
    herlig !!!

    klem,kari

    SvarSlett
  18. Så rofyllt och vackert hos dig!! Kan tänka mig att ni bara går omkring och njuter!!
    Texten var vacker, ska ta och lyssna på den!!
    Kram Kram Malin

    SvarSlett
  19. Vad jag njuter utav din underbara bilder, tavlan så fin och julkulorna likaså och så den lampan...skulle VIOLAN vilja ha här hemma, ha en fin dag min vän, klemmer VIOLA

    SvarSlett
  20. Hello mi dear Solveig, Your pictures with angel is very amazing! Your old house must be a magical:)
    Have a nice evening and week-end
    Fleurette

    SvarSlett
  21. Her var det mange koselige bilder som formidler både varme og lys - det trengs i dette gråværet :)

    SvarSlett
  22. Hei Solveig. Virkelig vakkert bilde. Blir så inspirert av deg :)
    KLæm Susanne

    SvarSlett
  23. Hei kjære deg..jeg blir helt mo i knærne av disse herlige veggene i huset ditt... noe så sjarmerende og vakkert...har mange år drømt om et tømmer hus ..det nærmeste så langt er rundpanel vegger på kjøkkenet og loftet..

    Og bildene dine er bare så nydelige... DU er kjemepflink..

    Jeg elsket å spiulle sjakk ..nå vil ingen av ungene spille mer...

    Ønkser deg noen fine desember dager...

    Klem kerstin

    SvarSlett
  24. Så flott dette var! Nydelig bilde du har laget, og stemningen hos deg ser så god ut. Fin julesang av Bjørn Eidsvåg. Leste teksten. :)

    Vi har også slike gamle tømmervegger i huset vårt. Jeg har også ofte tenkt på de som bodde her for mange tiår siden. Det er både underlig og godt å bo i et hus med så mye historie i veggene. :)

    SvarSlett
  25. Det er så vakkert Solveig, virkelig vakkert;o))
    Og er det noe jeg savner i det nye, lekre, praktiske, vaskevennlige, huset mitt, så er det det gamle bjelkene, en aldri så liten tømmervegg, litt av den gamle autentiske....
    Men klager ikke her jeg går barbeint midtvinters;o)))
    Men du fikk iallefall frem den gode gamle stemningen i bildene dine, fantastisk .....
    Klemmer i fleng..

    SvarSlett
  26. Vakkert bilde som du har laget,Solveig.Jeg liker også blandingen du har har i huset ditt,det rustikke og gamle og det mere sarte..håper du fortår hva jeg mener.Ønsker deg en god helg.Klem

    SvarSlett
  27. Jeg kan nesten kjenne advent/jule-stemningen lyse gjennom bildene dine;) Jeg ser for meg en skikkelig lun og koselig heim der kreativiteten blomstrer;) Ønsker deg en god søndag!

    SvarSlett