mandag 30. mai 2011

Romatikken blomstrer………..

………………..i hagen min;o) Det er umulig å ikke la seg sjarmere av den herlige klematis Montana der den snor seg med tusenvis av lyserosa romatiske blomster langs den urgamle steinveggen på eldhuset vårt.

 

Montana plantet jeg da vi kjøpte stedet i 2005 – den ble plantet mer eller mindre på trass, for det var lett ikke lett å få spadd et plantehull i steinura…. Den skal være i herdighetssone 3, men disse sonene varierer grundig fra sted til sted, så det er vel bare å prøve;o) Her hos meg er det vanligvis veldig milde vintre, men de to siste årene har det vært skikkelig kaldt også her. Likevel ser det ut til at Montana har klart seg fint, selv om den har frosset litt tilbake i år. Den skal etter sigende ha jevn tilgang på vann – noe den slett ikke kan slite med på vestlandet;o)))

Les mer om denne bergklematisen her .

 

IMG_4968 til blogg

 

 

Den har klamret seg fast midt i det mest solrike og luneste stedet i hagen, og lyser fint opp når man kikker gjennom kjøkkenvinduet – strategisk plassert slik at jeg får følge med den rosa blomsterskyen både i regn og i sol;o)

_MG_4988 til blogg

Hadde vært koselig å hatt deg innom på en kaffetår;o)))

 

_MG_4993 til blogg

 

 

 

_MG_3259 til bloggsssSSS

 

Det er ikke mange store blikkfang hagen min, så jeg synes det er kjekt når naboene sier de finner glede i å gå tur forbi denne klematisen om våren;o)) Den snor seg inn de merkeliste steder og blomstrer like gjerne innomhus som utenfor;o)

Taket er ikke like gammelt som eldhuset i stein. Da dette ble lagt nytt, førte en ikke gjennom pipa til det store ildstedet som er inne i huset. Det har vi tenkt å rette på med tid og stunder. Har tenkt å få ordnet til i og rundt vinduet også. Det er ikke mangel på prosjekt, skal jeg si dere;o)))

 

_MG_3187

 

Visst passer klematisen fint til mitt hjemmelagde turkise flueskap…. Hyllen er av et gammelt kledningsbord fra huset.

 

_MG_3281 til blogg

 

Her skal det i løpet av sommeren bli en litt ryddigere sitteplass. Har tenkt å legge nytt “hagegulv” ved denne steinveggen, så får vi se om vi får tid til å realisere den planen;o) Ny steinmur rundt rosebedet har jeg også tenkt å få på plass – hmmm, trenger litt flere timer i døgnet……

 

IMG_5036 til blogg s

 

Ønsker dere en flott uke idet vi går inn i juni måned (hjelpe meg – hvor ble det av mai,tro?!!;o)))

Klem fra Solveig

My romantic garden.

This clematis Montana was the first plant I planted when we bought this cottage. It wasn’t easy cause the rocky ground was hard to work on, but it has obviously found a place where it can bloom. The thousands of light pink flowers creates a pretty romantic expression each spring,  and give joy to everyone who pass by;o) It’s placed where I can see it from my kitchen window too!

The old stone house is perfect for this clematis, thougt we have some work to do on it before it’s finish both outside and inside. We want to make a stone floor where we can sit nearby this magnificence flower power. Do you want to drop by for coffee? ;o)))

Hugs Solveig

19 kommentarer:

  1. Hei.. så fine bilder.. Og flott blikkfang det gamle huset med den store klematisen! jeg prøver meg på klematis i år, blir nok ikke like fine som dine på mange år.. Ønsker deg fine dager.. Klem

    SvarSlett
  2. Hej!!!
    Vilka bilder du är en mästare på att ta vackra stämningsfulla bilder!
    Jag njuter av dom!
    och får en massa inspiration!
    Ha en fin vecka!
    Klem Kathrine
    Fågel blå

    SvarSlett
  3. Så vakker klematis!!nyyydelig inntil deg gamle huset. :) Hvilke herdighet sone har dere der dere bor? Her hos oss er det H4 og jeg er i ferd med å kjøpe inn flere planter som er litt på kanten...men jeg må bare prøve :) Ønsker deg en god uke. Klemmer Merethe

    SvarSlett
  4. Litt av en blomstring du har! Helt skjønn den store klematisen ved det gamle huset. Så herlig du har det i hagen. Virkelig en fryd å se alle de vakre bildene dine her. Likte ekstra godt det ved det åpne vinduet. Så sommerlig og fint.

    SvarSlett
  5. En nydelig klematis du har Solveig!
    så fint å se hvordan den snor seg oppover det gamle huset....denne sorten må jeg "skrive bak øret"
    Håper det blir noen fine dager nå slik at vi kan nyte blomstringen!

    Ha en fin ny uke :o)

    SvarSlett
  6. Den klematisen likte jeg, så flott farge på blomstene, og lekkert der den snor seg på eldhuset!!
    Nydelige bilder hos deg som vanlig!
    Ha ei fin uke, klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Å så nydelig- så vakkert hos deg;) Hadde vært en ren nytelse å tatt en kaffekopp sammen med deg;)
    Skjønne bilder- som alltid;) har plantet en klematis her- ganske lysegrønne blader og lilla blomster...

    SvarSlett
  8. Åh, noe så nydelig ♥
    Det bildet som viser hele eldhuset med klematisen og sitteplassen er jo bedårende. Jeg forstår godt at naboene liker å gå tur her. Det ser jo ut som et eventyr !
    Herlige bilder.
    Klem fra Ingunn :)

    SvarSlett
  9. Alldeles nydelig den klematisen din! Alltid så tilfredstillende når plantene trives der de er blitt plantet:-)
    Ønsker deg en herlig uke.
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  10. Den var nydelig, og så fort som den har vokst - pleier du å klippe den ned eller? Jeg har tenkt på noe til landstedet, og nå ser det ut til at romantikken din har ført til at jeg har forelska meg :-))

    Ha ei fin uke - klem Siv

    SvarSlett
  11. Å du verden så utrolig flott den klematisen var og så nydelig som den slynger seg rundt den gamle bygningen. Skjønner godt at folk trives med å gå forbi her!

    Ønsker deg en fortreffelig og kreativ uke :)
    klem
    Marianne

    SvarSlett
  12. Så vakker!!!!! Eg er beint fram stum av dei nyyydelege bilda dine! For ein klematis og for ein hage :)

    Klem!

    SvarSlett
  13. Så nydelig klematisen din er. Har plantet en i år, så jeg er spent på hvor fort den vokser.


    Klem

    SvarSlett
  14. Aldeles nydelig,Solveig.Skulle ønske vår hage var like vakker.Klem

    SvarSlett
  15. Herlighet, så koselig du har det! Klematisen er virkelig lekker! Jeg ønsker meg herved en slik en, kan jeg spørre hva typen heter - og vet du om den er hardfør?

    Ha en fortsatt fin uke!
    klem

    SvarSlett
  16. Så nydelige bilder og klematisen er jo et syn! Ser ut som den har vært der siden tidenes morgen! Ha en fin dag! Hege

    SvarSlett
  17. Heisan


    lenge siden sist... takk for hyggelig hilsen ... nå er jeg i gang igjen etter en lang tørke..

    Å komme inn her hos deg er en sann GLEDE,... så vaker bilder fra tunet ditt... og klematisen som snor seg oppetter eld huset... noe så vakkert...

    JA jeg hadde gjerne sitter der ute i hagen din og spist en skillingsbolle med deg...

    varme klemmer til deg =)

    SvarSlett
  18. Så vakkert!
    En fantastisk plass dere har,liker så godt slike steinvegger:))
    Riktig god helg til deg, og ja skulle gjerne kommet til kaffe og skillingsbolle!

    SvarSlett
  19. Hei på deg Solveig!
    Så utrolig vakre bilder her hos deg!!! Kan godt forstå at du mottar masse godord for dette blikkfanget - virkelig et skjønt sted!!! Klematisen var bare utrolig skjønn mot det gamle bygget!!!

    Håper solen stråler hos deg, og at du får en flott helg - kose deg masse!!!

    Stor klem fra Hildegunn

    SvarSlett