søndag 14. februar 2010

Broomstick lace eller kosteskaftmasker…. :o)

Har sett at denne teknikken også blir kalt kosteskaftmasker ( og sikkert flere andre ting ) på norsk, og det er vel ikke så rart iom at man like godt kan bruke et avsagd kosteskaft å tre maskene på :o)))

 

Søker du på Broomstick lace får du iallefall mange treff:o)) Jeg fikk dilla på denne måten å hekle på ( for det er det jeg føler jeg gjør…), for et par år siden. Synes det var et kjærkommet avbrekk og slett ikke langdrykt eller vanskelig .

Vil prøve meg på en liten forklaring her:

Evt. klikk på bilde for å få det større:o) 

Utstyr: Heklenål nr. 6, strikkepinne nr. 25 og Eskimo-garn.

Jeg har valgt fire-maskers hullmønster, men dette kan varieres:o)

1. Du legger opp et antall luftmasker delelig med fire. Jeg har brukt 32 til disse remsene. 2. Ta siste løkken inn på strikkepinnen og lag videre luftmasker med nedtak i luftmaske-raden. Alle maskene settes inn på strikkepinnen etterhvert. 3. Ved enden av raden skal du ha ( i mitt tillfelle )  32 masken om strikkepinnen.

4. Stikk heklenålen inn under 4 av maskene og hekle 4 fastmasker om disse ( dette for å erstatte de 4 maskene du tar av). Disse skal du så bruke i neste rad….

 IMG_5416 til blogg

Fire og fire store luftmasker hekles sammen med 4 fastmasker…

Ønsker du forklaring på benevnelser innen hekling, ta gjerne en titt på  Garnstudios hekleskole,  eller  titt innom kreative Sylke med bloggen  Lysstreif :o)))

IMG_5422

5. Ved enden av raden, snur du og starter jobben med å hente nye masker til å tre inn på strikkepinnen ( på samme måte som i starten – se nr. 2 :o) )

IMG_5562 til blogg 

Du får da remser bestående av 8 mønster- hull i bredden. Hvor lange du vil ha dem, kommer an på hvor stort teppe du vil ha:o) Jeg har festet remsene sammen ved å hekle luftmasker ( 2 stk. mellom hvert feste) med nedtak i “fastmaske-radene”. For å lage frynser; klipp 30 cm lengder som du knytter dobbelt:o)

_MG_5438 til blogg

Du kan bruke denne teknikken på mange typer garn og sørrelse på pinner. Ikke trenger du de store heklekunnsakpene heller:o) Jeg har brukt Eskimo-garn fordi jeg ville ha et tykt, mykt teppe…..og sist men ikke minst fordi jeg forelsket meg i den herlige lyseblå fargen :o) (Fargen forandrer seg alt etter lysforhold, men er lyseblå…)

Dette garnet må vaskes for hånd – det tover svært lett. Bruk en annen type om du vil vaske det i maskin….

_MG_5538 til blogg

Et mykt teppe det er godt å tulle seg inn i -  ute med en varm kopp te en kald februardag….:o)

 

IMG_4782 til blogg

Dette skjerfet fra forrige innlegg er laget på samme måte. Her har jeg brukt heklenål nr. 3, strikkepinne nr. 15 og alpakkagarn. Like artig å lage noe med tynt garn som tykt…..og et lettere prosjekt om du skal prøve for første gang:o))

Håper du skjønner noe av dette:o) Du kan også kikke på denne linken……….lykke til!!!

_MG_5558 til blogg

 

IMG_5497 til blogg

Min ny-innkjøpte kopp fra KID. Den kom med en svært søt eske :o)))

Jeg er så heldig at jeg har fått en award og en utfordring fra snille Conny med den flotte bloggen Frk. Klara. Denne  vil jeg ta med meg i neste innlegg, siden dette ble ganske så langt:o)))

God fastelaven, morsdag og valentisdag!!!

Ha en flott ( heklende) uke!!

Klem fra Solveig

Two years ago I tried the broomstick lace tequnique for the first time, and fell in love with this way of crochet. I won’t even try to explain it in English.  Here is a link to a tutorial :o)

The thread I’ve used is called Eskimo. It’s quite thick and handwash only. I fell for the softness and lovely light blue color:o) I’ve also used crochet hooc number 6 and 25 mm knitting needle. I’ve made turns with 32 chains ( using 4 loops together instead of 5 as in the video), and you can then make it as long as you want:o) I’ve also crochet the turns together with 2 loops between each point. The fringes are cut in 30 cm.

Good luck and happy Valientine’s Day to everybody:o)))

Hugs Solveig

49 kommentarer:

  1. Kjempe fint, og nydelig farge...*smiler*..
    Ha en fin søndag,
    klem Fredrikke :o)

    SvarSlett
  2. Så kjempefint! Nydelige masker dette ble, og så fin farge på skjerfet. Et helt skjønt innlegg. Og så flott den kid-koppen var. De har jo bare så mye fint for tiden. Ha en super dag!

    SvarSlett
  3. Unnskyld meg, er jo et teppe du har hekla, selvsagt så jeg det, men jeg ble så opphengt i det mørke skjerfet, så da skrev jeg skjerf. ;)

    SvarSlett
  4. Wow, men enkelt...? Prøvde lære meg å hekle engang men bestemor ble veldig skuffet, likedan da jeg skulle lære meg spille gitar...

    Nydelige bilder og herlige leggings da ;) Wow igjen!

    Ha en fin fin morsdag, fastelaven og valentine!

    SvarSlett
  5. Ååh, for en nydelig farge og så deilig det ser ut:) Vet ikke helt om jeg tror på at det er enkelt... Ha en flott dag:) Klem

    SvarSlett
  6. Nå har jeg sittet og sett på videoen og dine forklaringer, dette så virkelig artig ut! Dekorativt! Dette skal jeg prøve. Takk for instruksjon og inspirasjon!
    ha en god dag og klem fra meg;)

    SvarSlett
  7. Åh, for et herlig pledd - i en lekker farge!!! Sånn vil jeg og ha! men syns ikke det så lett ut jeg:o)) Nå kan ikke jeg hekle vanlig heller, så det har kanskje noe med det og gjøre:o))

    Tror jammen meg jeg skal prøve en gang!

    ha en strålende søndag ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  8. Nyyydelig teppe....du sier det ikke er vanskelig...men for en med lite kunnskaper om hekling.....ja ja ....tror du får komme og undervise meg litt:)
    ha en koselig dag:)
    klemklem

    SvarSlett
  9. Hei,Solveig!! Du dette ser jeg for meg kan bli en ny dille..ser enkelt ut og gir et flott resultat!! Teppet du har laget er HELT nydelig og fargen er bare herlig!! Kanskje jeg skal begynne på neste års julegaver...
    klem klem

    SvarSlett
  10. Hello my dear Solveig, Your crocheted plaid is very beautiful!!! Your hands are very able and clever:))
    I wish you a beautiful Sunday and a happy Valentine
    Big hugs and greetings from Prague
    Fleurette

    SvarSlett
  11. Ville bara kika in och önska en fin alla hjärtans dag! Kram Petra

    SvarSlett
  12. hei fine solveigvennen -
    Ah...♥
    Så nydelig dette var da....herligheten for noen skjønne delikate bilder...av teppe/sjal i den vakreste farge...og den koppen...
    MMMMMM ♥♥♥ - en innertier av et innlegg!
    .. just ♥ it!
    ..og de maskene fikk jeg lyst og prøve meg på!
    ha en finfin dag videre - moaklem♥

    SvarSlett
  13. Hej
    Oj va du virkar och står i,blev underbart fint.
    Kram o ha en underbart fin dag.
    ninni

    SvarSlett
  14. Virkelig herlig...
    ja dette skal jeg prøve meg på.. det var nyyyydelig ...både teppet og skjerfet ditt...


    Koppen din var også fin...
    Ønsker deg en fin søndag..

    klem Kerstin

    SvarSlett
  15. Så flott det var, og fargen var lekker..Må snart få lært meg å hekle altså...Nyt dagen, klems...og takk for koselig kommentar hos meg..

    SvarSlett
  16. Dear Solveig,
    Your crochet work is so enchanting - a very beautiful pattern - I too wish you a beautiful day - all the best -
    Ruth

    SvarSlett
  17. Teppet ditt er klempefint, liker så godt den lyseblå fargen! Så kjekt at du illustrerer teknikken med bilder!

    Takk for at du henviser til min side med forklaringer... ;)

    Ha en riktig god søndag, klem fra en annen hekleglad :)

    SvarSlett
  18. Åh, så nydelig teppe, og så lyseblått i tillegg, da blir jeg helt mør!!! Så morsom hekleteknikk - det skal jeg jammen med prøve! Tusen takk for at du viste oss det, og en god Morsdag, Valentine og Fastelaven til deg også!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  19. Så fiiiiiiiiint Solveig!!
    Vad du är flitig;O)
    Underbara bilder som alltid hos dig!!
    Ren njutning att besöka dig!!!
    Happy Valentin!

    Kram Klem Malin

    SvarSlett
  20. Så fint dette var da Solveig!!
    Dette var noe nytt for meg :o)
    En nydelig kopp fra Kid...tror jeg må se om de har her på vår også....en bitteliten til meg selv:o)

    ha en fin kveld :o)

    SvarSlett
  21. Nydelig, og helt ny teknikk for min del... Spørs om dette må prøves. Så flott at du legger ved forklaring!! supert! Prosjektene mine hoper seg opp her... Har så inderlig mye jeg vil gjøre. Eller lyst å følge bloggen din jeg. Den var veldig fin, og takk for at du likte min :)

    klem

    SvarSlett
  22. For et skjønt teppe;o))) Og sjalet også i forrige innlegg;o) Tenke seg at jeg gikk glipp av det??? ;o( Jeg er helt bloggeuttafor for tiden. Har kommet meg inn på sykroken.no og det meste av pctiden min er der inne. En fantastisk syside og timestealer.... Får ikke gjort noen ting for tiden føler jeg;o( Men har masse inspirasjon til stoff og stil åpner til torsdag;O)
    Venter med spenning på at bloggemodusen kommer tilbake.
    Gratulerer med dagen til deg også, har spist så mange boller at jeg har problemer med å sitte fremover;o/ Simpelthen elsker gjærbakst;o)
    Håper du har hatt en flott dag;o)), og at du får en fin uke;o)
    Klem
    Linda;o)

    SvarSlett
  23. så flott teppe! Og tusen takk for finfin gjennomgang, artig å se hvordan det kan gjøres, selv om jeg ikke har planer om å sette i gang med sånne prosjekt med det første.

    Nå er presentasjonen til Frøken Solslikk 2010 ferdig, takk for at du deltar :)

    SvarSlett
  24. Så flott pledd,Solveig.Jeg har forsøkt å strikke med disse pinnene,men synes det var litt vanskelig.Ønsker deg en fin uke.Klem

    SvarSlett
  25. ÅÅ:D det var stilig! Må se om jeg kan få prøvd det ut en dag:)

    Silje

    SvarSlett
  26. Åhh...det var et nydelig teppe i en aldeles nydelig lyseblå farge!
    Har aldri sett slik strikking før - lekkert!

    Ha en flott uke!
    Klemmer fra Marianne

    SvarSlett
  27. Å villken underbar färg på filten. Kul att du gillar min blogg, jag tycker din blogg är underbar!

    SvarSlett
  28. så lekkert!! Dette skal jeg jammen forsøke meg på, takk for at du deler fremgangsmåte!

    SvarSlett
  29. Dette var stilig hekling! Men hvor får man kjøpt såå tykke pinner? :0)Den blå fargen på teppet var nydelig. Dette fikk jeg lyst å prøve i en eller annen form. Ha en flott uke. :))

    SvarSlett
  30. Hjelpe meg så inspirerende Solveig - det der var noe for utålmodige meg...!:-D
    Utrolig fin blåfarve:-)
    Ha en fin kveld, klem Hege.

    SvarSlett
  31. Den heklinga såg kjempemorro ut.Det er like inspirerende hver gang jeg er her inne.

    SvarSlett
  32. Hei igjen solveig:) Jeg var inne på drops sitt fargekart og forsøkte finne fargen på eskimo garnet du har brukt til teppet. Kunne bare finne en blå farge som het pastellblå, kan det være den du har brukt? Eller kan du se hvilken fargekode det står på garnet? Synes fargen bare var helt fantastisk nydelig:)

    SvarSlett
  33. Så flott Solveig!
    Det er så mye å lære her ute i denne bloggsfæren!
    Teppet er utrolig vakkert og teknikken gir nydelig effekt!!
    Takk for at du deler dette!
    Ønsker deg en strålende uke Solveig ❥❥❥
    Jeg setter veldig stor pris på deg :0))))
    Varm klem fra Lokki

    SvarSlett
  34. Hei.Fikk så lyst til å skrive.Kjempe fint.Takk for titten.Håper det ikke har noe å si.Ha en kjempe fin Tirsdag.Bodil..

    SvarSlett
  35. Så kjempefint det var:) Du er så flink! Det fekk eg lyst til å prøve sjølv:)

    SvarSlett
  36. Hei....flaks at jeg ble tipset om deg. Dette skal jeg vise jentene på Kreativ Aften i morgen kveld...Lekkert. Takk for jobben du har lagt ned i oppskrift/veiledning. Klem fra Maliva

    SvarSlett
  37. så vakre bilder, nydelige farger! knallbra med forklaring, må prøves for det var så fiiint :)

    fin kveld til deg,
    vibeke

    SvarSlett
  38. Det var bare helt nyyydelig! En utrolig vakker blåfarge. Så flink du er!

    Jeg har nevnt blogg adressen din i Inspirasjonsguiden.

    Sender deg staks en mail.

    Stor klem fra Maia

    SvarSlett
  39. Åh, så kjempeflott!! Aldri sett dette før. Kanskje eg skulle prøvd meg på det eg også.. :) Tusen takk for kjempeflott inspirasjon! :) Du er flink!! :) Godklem

    SvarSlett
  40. Åhhh neeeeeeeei!!! Jeg som har teppedilla ble helforelsket i dette teppet også. Nå må jeg vurdere å sette meg ned med denne teknikken og se om jeg klarer dette jeg også.

    Du frister bare så utrolig med de fine bildene!!!

    Klem fra Marit

    SvarSlett
  41. Rett og slett vakkert Solveig!
    du er så flink..
    kanskje ein vakker dag kan eg prøve dette?

    SvarSlett
  42. Hei Solveig; du gode! Takk for orda dine inne hos meg. For nokre nydelege ting du lagar! Mine hender er ikkje så glad i slikt arbeid. Men eg skulle gjerne gjort det! Har kjøpt meg eit tjukt sjal i liknande teknikk?

    Ynskjer deg ein vakker torsdag!
    God klem frå Elin :)

    SvarSlett
  43. Det ser litt innviklet ut med første øyekast- men hvis det egentlig er lett- burde jeg kanskje prøve? Det ble i alle fall et svært vakkert resultat- den blåfargen var nydelig!! Jeg får oppsøke eskimo og strikke pinne nr25!!-neste gang jeg er i storbyen;) Håper du har en fin dag!

    SvarSlett
  44. Herlig Solveig!
    Men det må da være ganske så tungt å arbeide slik?
    Og du, den blåfargen var nydelig!

    SvarSlett
  45. Ååååh! Fantastisk fint, og så spennende teknikk med blanding av hekling og strikking. Utrolig fint. Dette må jeg teste!! Sluker teknikken mye garn i forhold til strikking? Hvor mange nøster brukte du på skjerfet? Dette må testes ut. Takk for tips, og takk for bra bildebeskrivelser. Hilsen fra Kjersti

    SvarSlett
  46. GOD helg Solveig:-)
    Klem,Hege.

    SvarSlett
  47. Hei og takk for sist:)

    Så masse fint du heklar! Du er jammen flink med heklekrok og tråd. Både puter, sjal og teppe var nydelege. Hekling er muligens noko av det eg meistrar dårlegast av dei vanlege handarbeidssjangrane. Har liksom aldri fått teken. Men dette såg veldig gøy ut! Spørs om eg har tålmodighet nok til å prøve...

    God søndag!

    SvarSlett
  48. Er nå begynt på ett teppe som lillemor skal få ha i vogna si :D Teknikken er kjempelett ja, går nokk over 10 garn her, men så bruker jeg strikkepinne nr 20 og ikke 25 ;) Kjempelekkert^^,

    SvarSlett